אמנות הקימוט

גליה שמחאי הופכת זיכרונות מצהיבים לציורים מקוריים, דפים מקומטים לפסלים דקורטיביים מלאי הבעה, וניירות אפייה לגופי תאורה ייחודיים

 

כל בוקר, כשהיא מתקרבת אל הסטודיו במתחם "הידית" בפרדס חנה, המבט שלה נודד אל דלת הכניסה. לפעמים היא רואה אותן כבר מרחוק, את המתנות שאנשים משאירים לה שם בלילות. מברשות צביעה ישנות ומרוטות. ערמת עיתונים שידעו ימים מעודכנים יותר. ספרים מצהיבים שכבר אין להם מקום על המדף בבית או "סתם" ניירת שהלכה וצברה אבק עד שהגיעה לסטודיו.

גליה שמחאי, אמנית ומעצבת בנייר, מתרגשת מכל מחווה כזו. היא מבינה שאנשים משאירים לה את כל אלה מחוץ לדלת, מתוך ידיעה שהיא מסוגלת לתת להם חיים חדשים בקרוב, ולהפוך אותם ליצירות אמנות ייחודיות.

חומר גלם מיוחד במינו

הנייר הוא חומר הגלם המוביל בכל עבודותיה, ולמעשה הוא המכנה המשותף לכולן: לפסלים, לציורים, להדפסים ואפילו לגופי התאורה. כשגליה מדברת על נייר, יש לה ניצוץ מיוחד בעיניים, כזה ששמור לאומנים שהיצירה זורמת להם בדם:  "הנייר הוא חומר גלם מתמסר, מאפשר. אפשר להגיד שכמעט ואין לו גבולות ומגבלות. אני נהנית ליצור ממנו עולמות של יופי ושל סיפורים אישיים, נהנית להטביע בו את החותמת שלי, ויחד עם זה להשאיר את אופיו המקורי ולתת לו את הכבוד המגיע לו."

גוף תאורה מספר ישן ומקומט

גליה מדגישה שהאמנות שלה לא 'עשויה מדי'. "חשוב לי לשמור על החיבור לחומר. לא לוותר על הקמטים, על הכתמים, על העבר ועל האופי הייחודי של הניירות איתם אני בוחרת לעבוד". 

גם אחרי הרבה שנים של עבודה ויצירה, היא מודה שעדיין רועדות לה הידיים לפעמים מהתרגשות לפני שהיא  ניגשת לעבודה עם נייר שהייתה לו משמעות מיוחדת עבור מישהו, בתקופה כלשהי. יצא לה כבר לצייר על ספרים שעברו מדור לדור במשפחה, על מפות ישנות של ימאים ואפילו על תוכניות בנייה של ארכיטקטים. לכולם היא מתייחסת בחרדת קודש, בדיוק כמו שלימדו אותה בבית ילדותה שהיה בית אוהב ספרים ומילים כתובות.

סטודיו קוואלה – 20 שנות יצירה בנייר

סטודיו "קוואלה" נולד יחד עם התינוק הראשון במשפחת שמחאי.  יהלי, שרוב הזמן בילה צמוד לאימו במנשא בד, זכה לכינוי החיבה: הקוואלה. כשגליה הכינה ליהלי אלבום תמונות מעוצב ופיסלה את הכריכה שלו בטכניקה של עיסת נייר, חברות התלהבו ובקשו גם. גליה התחילה לייצר גם להן אלבומים דומים, והביקוש פרץ מעגלים. כך, נולד ליין שלם של אלבומי תמונות מעוצבים, תחת שם המותג קוואלה. האלבומים התקבלו בהתלהבות, הזמנות מכל הארץ התחילו לזרום, ואחרי כמה שנים ראשונות שבהן גליה יצרה את קוואלה מהבית, הגיע הזמן לצמוח ולגדול לסטודיו מקצועי בחוץ.  

סטודיו משלה

המעבר למתחם "הידית" בפרדס חנה סימל גם את המעבר לעבודות בוגרות, מגוונות ועמוקות יותר. בחלל הגדול של הסטודיו החדש התאפשר לגליה חופש יצירה נרחב יותר, ובזמן שהתפנה מעט מגידול הילדים גם היא גדלה והתפתחה. השפה העיצובית הפכה יצירתית ועצמאית יותר, פחות מרצה והרבה יותר מחוספסת, כנה ואותנטית.

היום, 9 שנים אחרי המעבר, הסטודיו מתפקד גם כגלריה וגם כחנות עיצוב פיזית. החנות פתוחה למבקרים בכל שעות פעילות הסטודיו, ובמקביל אפשר לקנות את היצירות און ליין, באתר של קוואלה. בתיאום מראש, סטודיו קוואלה מארח סדנאות לצעירים ולמבוגרים, בהן לומדים טכניקות של פיסול בנייר ומתנסים בהן.

ציורים והדפסים על דפים של נוסטלגיה

עשרות ציורים והדפסים מעטרים את סטודיו קוואלה, וכל אחד מהם נושא סיפור ועולם משלו.  כל ציור-סיפור כזה מורכב משני רבדים לפחות. ברובד הראשון נמצא סוג הנייר שנבחר כרקע ליצירה- ממפות עתיקות ועד לספרים קלאסיים או לדפים מתוך אטלס כיס ישן. ברובד השני נמצא הסיפור שגליה בוחרת לספר. לפעמים זהו זיכרון ילדות, לפעמים חלום שחוזר אליה, לפעמים דימויים מעולם הטבע ולעיתים קרובות מדובר בשילוב של כל אלו יחד.

"אני מפרידה בזהירות רבה דפים שהתיישנו" מספרת גליה "ואז, בטוש אקרילי דק, מתחילה לצייר ולעטר אותם זיכרונות, אהבות, עולמות רחוקים וגעגועים".

כל העבודות מצוירות ביד חופשית, וניתן לקנות את המקור החתום או בחלק מהמקרים – הדפס מתוך סדרה מצומצמת.

ציורים על מפות ישנות

זיכרונות, דמיונות וחלומות מפוסלים

 קולקציות הפסלים של גליה מגוונות ומתחלפות באופן תדיר. כל קולקציה בנויה על תימה שונה, שמזמינה את הצופה להתחבר לדמויות המפוסלות באופן רגשי, ישר מהבטן.

נכון להיום מוצגות בגלריית הסטודיו מספר סדרות במקביל:

בסדרה הראשונה אנסמבל צבעוני וססגוני של  דמויות נשיות שפוסלו על גבי מברשות צבע ישנות, בטכניקה של עיסת נייר. האחת דקיקה ושחורת שיער, השנייה ג'ינג'ית אדומת לחיים, השלישית ברונטית חולמנית, וכך הלאה. "מעטים יודעים את זה", מגלה לי גליה "אבל חלק מהדמויות נוצרו בהשראת הסבתות והדודות שלי...לפעמים אני אפילו לא יודעת שהן ישבו בתת ההכרה, עד שהן מופיעות ומתגלות לי לאחר העיצוב".

פסל מעיסת נייר על מברשת צבע ישנה

על הקיר ליד, סדרת פסלים שונה בתכלית. מסיכות שבטיות מונוכרומטיות, מחוספסות ומלאות הבעה, שאותן מפסלת גליה מתערובת ייחודית של  נייר, בטון ואדמה. כל מסיכה מעוררת רגש אחר, והיא אחת ויחידה מסוגה. גליה מספרת שהמסכות אהובות במיוחד על מעצבי פנים ועל אספני אמנות אקלקטית.

מסכה מנייר וחול

סדרת הפסלים העומדים משתלבת היטב בעיצוב חלל הסטודיו. דמויות סוריאליסטיות,  שכמו נוצרו מעולמות הדמיון  והפנטזיה, עם קרניים, אוזני ענק ומבט חודר ומלא רגש והבעה. את הדמויות האלה בשחור ולבן גליה יוצרת בטכניקה של עיסת נייר, וכשהמבנה מתייבש היא מציירת עליהן בקווים שופעים ועדינים את סיפורן ותוויהן.

פסל מעיסת נייר - מתוך סדרת "געגועי"

עוצמת הרכות – גופי תאורה מנייר

המשיכה לנייר הביאה את גליה לחקור את הפוטנציאל הגלום בו אפילו בזמן שהיא עסקה בעבודה המטבח. היופי של נייר האפייה בו השתמשה קרץ לה, העמידות שלו בחום, יכולת הקימוט שלו. במשך תקופה ארוכה היא ניסתה למצוא לו שימושים שונים, עד שפתאום היתה לה הארה. תרתי משמע...

"הבנתי שאין נייר מתאים יותר מנייר אפייה ליצירת מנורות וגופי תאורה מעוצבים. האופן הרך והמלטף שבו הנייר מסנן את קרני האור, עמידותו בפני טמפרטורות גבוהות וגם הטקסטורה הייחודית, זה פשוט מתבקש."

בסדרה קיימים גופי תאורה עומדים וצמודי קיר, וכן מנורות תלויות דקורטיביות. למרות המראה העדין, מדובר בגופי תאורה בעלי עמידות גבוהה, ששומרים על יופיים ואופיים לאורך זמן.

גוף תאורה מנייר אפייה

כל כך הרבה מחשבה ואהבה מושקעת בכל יצירה. לא קשה לך למכור אותן בסיום התהליך?

גליה מחייכת חיוך גדול. "אין דבר שמשמח אותי יותר מלפגוש עבודות שלי בבית הלקוח, מקשטות ומוסיפות רוח של פעם או נגיעה של דמיון לחלל הקיים. כמו הנייר שמתוכן נוצרו, גם הן עצמן זוכות לחיים חדשים במקומות חדשים וזו מבחינתי תכלית ההגשמה."


גליה שמחאי מזמינה אתכם להגיע לביקור וירטואלי בחנות הסטודיו המקוונת:
 www.kwala.co.il

או באינסטגרם:

www.instagram.com/kwalart/

או להכיר פנים אל פנים בסטודיו בפרדס חנה, חרושת 1, מתחם הידית.

 

כתבה שירית שניר כץ.

סטודיו KWALA - גליה שמחאי

 

 

תגובות

Jenny:

Hi There,

I’m Jenny from servicewrapGO, and I am just on your website right this moment.

We have a VERY special 45%+ Off discount sale today, and I am absolutely certain that we can get your website listed on Page 1 of Google, Bing and Yahoo and start bringing you LOTS of new real customers ASAP. We also include all social media to get you the shoppers you need to make your website business a success very, very quickly.

Just visit servicewrapgo.com right now for the details, and if you want to start getting new customers TODAY and a massive 45%+ Extra Special Discount just by going to servicewrapgo.com/45off.html – this offer is open for you today only.

Let me know!

Jenny
servicewrapGO
SS3

ספט׳ 22, 2023

Megan:

Good Afternoon,

My name is Megan, from The Akira Team – I just noticed your website through your Entireweb Website Listing, and wanted to get in touch with you right away.

We have a special offer for your website today, and that is 1st Page Rankings in all major search engines (That’s Google, Yahoo and Bing) + social media and video commercial advertising starting at just $29.99 which I am ABSOLUTELY certain will benefit your website and business, by bringing you LOTS of new customers, very very quickly.

Visit useakira.com if you want your website to be at the TOP of Google, Yahoo and Bing, AND we can get you started immediately. Or visit useakira.com/11yearexclusive.html in the next 12 hours for a HUGE half price offer + your 2nd year free of charge.

I look forward to hearing back from you.

Cheers!

Megan
The Akira Team
Executive Page One Relations
5vbp6lbizke

יולי 14, 2023

מרגה פישטיין:

במקרה הגעתי לכתבה עליך. הרעיון מקסים, את מאד יצירתית ומגוונת בתחומים כאשר הנייר בסיס לכל היצירה. לא סתם נייר אלא עם מגע אנושי, תוכן משלו…..
ועכשיו קצת על עצמי. אני חברת קיבוץ חצרים שבנגב. הסטודיו שלי בקיבוץ.
אני יוצרת בחמר, לא כלים שימושיים, אלה פיסול, עיצוב קרמי. הידע שלי בעיקר אוטודידקטי.
במקביל לפני שנים רבות, יזמתי ואצרתי עם בעלי ז"ל – פסל באבן ובעץ בשיתוף קק"ל את “דרך הפסלים- ביער חצרים”, בו מוצבים מיטב פסלי ישראל. אתר תיירותי המשלב טבע, אמנות, היסטוריה…….אתר פתוח לציבור. מיקומו ליד באר שבע 5 דקות ממוזיאון חיל אוויר. אני ‘משוויצה’ בעשייה שלנו וכל הפסלים שהשתתפו בהתנדבות.
את גרמת לי להשראה ואולי הזדמן לי לבקר בסטודיו שלך.
יש לי בת שמתגוררת בכרכור סיגל ניר, שלצד המספרה שלה יוצרת רב תחומית בעצמה.
המשך יצירה פורה !!!!
מרגה פישטיין

נוב׳ 10, 2021

תמי:

שלום רב,

התרשמתי מאוד מעבודתייך.

האם יש לך חוג ערב בצפון?

תודה

נוב׳ 10, 2021

עירית ברבר:

כל / קול הכבוד לך גליה יקרה.נהנית מעבודוציך שבביתי ואצל בנותי.

נוב׳ 05, 2021

השאירי את תגובתך